Friday, May 22, 2009

Untuk dikongsi bersama...

Assalamualaikum..lama rasanya tak update blog ni semenjak sibuk dengan exam kebelakangan ni.Dalam post kali ini ada sedikit ilmu untuk dikongsi bersama, ini adalah antara himpunan offline mesej dari Abang Anuar yang jauh berada di Kaherah, bumi Mesir. Semoga ilmu yang beliau sampaikan ini dapat dijadikan renungan untuk kita semua.

Dr Yusof Al-Qaradhawi pernah berkata:`Musibah paling tragis yang menimpa umat kita dewasa ini ialah menjadikan ugama sebagai permainan dan senda gurau, dan menjadikan permainan dan senda gurau sebagai ugama. Bagaimana tidak, kita telah tergila-gila menghiasi tembok masjid dengan ayat-ayat Al-Quran, tetapi tidak menghiasi kehidupan kita dengan Al-Quran.'


Jika mereka sibuk mencari cinta,biarlah kita sibuk mencari iman..

Jika mereka sibuk mencari pasangan,biarlah kita sibuk mencari keredhaan.

Jika mereka menangis kerana kecewa bercinta biarlah kita menangis kerana mengenang dosa semalam.

Jika mereka cintakan kemanusiaan,biarlah kita cintakan Tuhan.

Jika mereka mendambakan kehidupan duniawi,biarlah kita dambakan ukhrawi.

1256. Dari Abuddarda' r.a., katanya: "Saya diwasiat oleh kekasihku-yakni Nabi Muhammad s.a.w. dengan tiga macam perkara. Saya sama sekali tidak akan meninggalkannya selama saya hidup, yaitu berpuasa tiga hari dari tiap-tiap bulan, melakukan solat sunnah Dhuha dan supaya saya tidak tidur dulu sebelum saya bersembahyang witir." (Riwayat" Muslim)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Barangsiapa yang beristighfar dengan sebanyak-banyaknya, Allah SWT akan bebaskan mereka daripada sebarang kesusahan, akan mendapat rezeki yang tidak diduga daripada sumber itu serta mendapat jalan penyelesaian daripada sebarang kerunsingan."

Hadis Abdullah bin Amru bin Al-As r.a katanya: Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Allah S.W.T tidak mengambil ilmu Islam itu dengan cara mencabutnya dari manusia. Sebaliknya Allah s.w.t mengambilnya dengan mengambil para ulama sehingga tidak tertinggal walaupun seorang. Manusia melantik orang jahil menjadi pemimpin, menyebabkan apabila mereka ditanya mereka memberi fatwa tanpa berdasarkan kepada ilmu pengetahuan. Akhirnya mereka sesat dan menyesatkan orang lain pula .

Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda: “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia itu berkata yang baik-baik atau diam sahaja. Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah dia itu memuliakan jirannya. Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia itu memuliakan tetamunya” (Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Daripada Ibnu Umar r.a berkata:Rasulullah s.a.w bersabda: “Janganlah memperbanyak percakapan selain utk berzikir kepada Allah s.w.t,maka sesungguhnya banyak bercakap selain daripada berzikir kepada Allah s.w.t itu adalah memnyebabkan hati seseorang menjadi keras.Dan sesungguhnya sejauh2 manusia daripada Allah s.w.t ialah mereka yg berhati keras.”-H.R Tirmizi.

Daripada Salamah binti Al-Hurr r.a berkata:Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: “Lagi akan datang suatu zaman,org berdiri tegak beberapa masa.Mereka tidak dapat memulakan sembahyang berjemaah kerana tidak mendapatkan org yg boleh menjadi imam”.-H.R Ibnu Majah.

No comments: