Monday, January 30, 2012

Catatan Penempatan Pertama Sebagai Guru

Assalamualaikum, saya mulakan catatan ini bermula saat mendapat berita negeri tempat saya bakal memulakan tugas sebagai seorang guru. Sebelum itu saya, saya akan memnceritakan serba sedikit tentang latar belakang pendidikan saya. Saya merupakan seorang guru yang dilahirkan dari Institut Pendidikan Guru Kampus Perlis (IPGK Perlis), dulunya Maktab Perguruan Perlis, kemudian pada tahun 2006 dikenali sebagai Institut Perguruan Perlis sehingga tahun 2011 barulah nama IPGK Perlis digazetkan.Berikutan perubahan nama yang berlaku, kursus-kursus yang ditawarkan di IPG juga sering berubah nama. Saya pada mulanya mengikuti satu kursus yang dipanggil Program Pra Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) pada tahun 2006. Pada tahun berikutnya ia dikenali dengan nama Kursus Perguruan Lepasana Sijil Pelajaran Malaysia (KPLSPM) yang kami selalu sebut 'kapal selam'. Pada tahun itu juga, bagi guru pelatih yang telah tamat program Pra-ijazah selama satu tahun enam bulan dan menyambung pelajaran peringkat ijazah dipanggil Program Pengajian Rendah Empat Tahun (PPRET). Bahasa mudah bagi program ini ialah 'pa pret'. Saya merupakan generasi kedua yang mengikuti program ijazah sarjana muda perguruan dari IPG selepas program Diploma Perguruan dihentikan. Ini berikutan hasrat kerajaan pada ketika itu untuk meingkatkan profesion perguruan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PPIP). Maka kursus diploma telah dinaik taraf kepada ijazah sarjana muda. Jadi untung la juga sebab terus buat ijazah di IPG.Sebenarnya terdapat juga satu program ijazah berkembar antara IPG dan Open University Malaysia (OUM) sebelum program PISMP ditawarkan. Kursus ini dinamakan Program Sarjana Muda Keguruan -OUM (PSMK-OUM). Mereka mengikuti kursus perguruan menggunakan kurikulum OUM di IPG pada ketika itu. 

Selepas setahun setengah pra-ijazah (Julai 2006 - Disember 2007) dan empat tahun dalam kursus ijazah (2008-2011), alhamdulillah dengan izin Allah, saya telah dapat menamatkan pengajian. Selepas menamatkan pengajian saya terus mengikuti kursus induksi dan temuduga SPP. Syukur kepada Allah kerana semuanya berjalan lancar.

Maka, detik seterusnya yang ditunggu ialah untuk mengetahui tempat untuk berkhidmat sebagai seorang guru. Pada masa itu, semua tidak sabar-sabar lagi untuk memulakan tugas sebagai seorang guru dan berita tentang penempatan guru menjadi topik hangat setiap kali berbicara. Maklumlah selepas lima tahun setengah pengajian, 6 bulan latihan mengajar dan satu bulan program interhship, pastinya berkobar-kobar semangat untuk mencurahkan segala pengetahuan yang telah ditimba sepanjang tempoh itu.

Pada 11 Januari 2012, jika saya tidak salah, jam 9.00 malam, melalui laman web KPM, semua guru pelatih boleh menyemak penempatan mereka dengan memasukkan nombor kad pengenalan.Alkisahnnya, pada ketika itu saya sedang memancing bersama kawan karib saya sejak kecil yang juga rakan sepengajian hingga ke IPG. Memang karib sangat sebab dari kecil main sama-sama, masuk sekolah menengah yang sama, tinggal sama-sama di asrama dan akhir sekali dapat tawaran melanjutkan pelajaran di tempat yang sama. Allah sudah takdirkan begitu. Sedang kami memancing, kawan saya telah mendapat berita bahawa hampir semua rakan-rakan dari kumpulan Matematik telah ditempatkan di Sarawak Bumi Kenyalang. Dia mendapat berita melalui 'facebook'. Pada ketika itu, saya masih belum memiliki akaun facebook. Tetapi, dia hanya mendiamkan diri saja dan mengajak saya pulang kerana katanya ikan tidak ada pada malam tersebut. Kami telah mengunggu selama dua jam lebih, tapi tida sebarang tarikan atau sambaran. Sebenarnya, kalau pergi memancing ni. sayalah orang pertama yang akan buka mulut untuk ajak pulang kalau dah tunggu lama tapi seekor ikan pun masih belum mengena. Sayalah yang paling kurang sabarnya dalam hal memancing ini antara kami. Walaupun agak pelik sebab dia yang mengajak saya pulang, saya tidak mengesyaki apa-apa kerana mungkin ada benar juga cakapnya. Biasanya kalau semasa air sedang pasang, tapi ikan masih tidak mengena,agak sukar untuk mendapatkan ikan pada waktu tersebut. Berdasarkan pengalaman sikit-sikit dalam arena memancing, pada waktu air pasang ikan sangat aktif jika kita memancing ditepi pantai dan umpan lebih mudah untuk mengena. Pada malam itu kami memilih untuk melabuhkan joran kami berhampiran jambatan kereta api dilaluan masuk ke pelabuhan. Nampaknya tiada rezeki untuk malam tu,dan memang biasa sebenarnya pulang dengan tangan kosong ni. Tapi ada juga hari kami dapat membawa balik hasil tangkapan.

Semasa dalam perjalan pulang. saya telah menerima satu SMS dari rakan sekelas yang memaklumkan dia telah memeriksa untuk saya dan memberitahu bahawa saya telah ditempatkan di Sarawak. Pada masa itu perasaan saya terus bercampur-campur, sedih,gembira,takut dan bermacam-macam lagi. Adalah satu ingauan ngeri buat kami semuanya pada ketika itu jika ditempatkan di seberang laut. Masing-masing telah yakin akan ditempatkan di negeri pilihan masing-masing seperti yang tercatit dalam borang penempatan. Saya telah memilih Pulau Pinang kerana saya yakin akan dapat. Tapi realitinya adalah apa yang paling saya takutkan. Nampaknya sekarang ia sudah menjadi satu kenyataan. Perkara yang membuatkan saya sedih ialah saya akan berjauhan dengan ibu bapa saya selepas ini. Pastinya pada ketika itu, jika disebutkan Sarawak, akan terpancar dalam minda tentang jarak yang jauh dan hanya boleh dihubungkan dengan kapal terbang. Bukan mudah untuk berjumpa lagi selepas ini kerana faktor jarak dan pengangkutan. Perkara yang membuatkan saya sedikit gembira ialah apabila mendapat tahu bahawa bukan saya seorang sahaja yang dihantar ke sana. Ramai lagi yang menerima nasib yang sama seperti saya. Saya dapat menarik nafas sedikit kerana kalau yang perempuan pun ditempatkan di sana, saya sebagai lelaki seharusnya lebih tabah menerima keputusan ini.Saya terus memberitahu rakan saya tentang keputusan penempatan saya kepadnya dan dia hanya mengangguk tanda faham. Kami kemudian bergerak pulang, dalam perjalan pulang, kami singgah sekejap untuk minum. Maklumlah penat memancing, tamabahan pula tak dapat seekor ikan pun, mestilah lagi penat

Semasa duduk di kerusi kedai makan, barulah kawan saya ni membuka cerita. Sebenarnya dia telah menerima berita tentang negeri kami ditempatkan lebih awal. Dia sengaja tidak memaklumkan kepada saya kerana tidak mahu saya pun turut hilang mood untuk memancing. Kalau dia cakap awal-awal, memang saya akan ajak dia pulang terus masa tu. Memang akan hilang mood nak memancing bila mendapat berita macam tu. Jadi kami pun berborak la tentang apa nasib kami seterusnya, di bahagian mana pula kami akan ditempatkan nanti kerana pada malam tersebut kami hanya dimaklumkan tentang negeri penempatan sahaja. Bahagian atau daerah akan ditentukan oleh Jabatan Pendidikan Negeri. Kami turut memberikan harpan dan motivasi sesama sendiri untuk menerima keputusan ini dengan redha dan berharap tidak ditempatkan dikawasan pedalaman. Semua orang pastinya sedia maklum bahawa Sarawak mempunyai banyak penempatan dikawasan pedalaman. Jika ditempatkan dikawasan pedalaman, semestinya akan lebih sedih dan pahit. Kami memang sedia maklum tentang kawasan pedalaman yang jauh disana, mengambil masa yang lama untuk sampai, tiada jalan raya, tiada elektrik dan talian telefon. Semua ini sudah diterangkan semasa dalam tempoh kursus supaya kami dapat menerima keadaan ini jika ditempatkan nanti. Tapi, pada masa tu, saya tidak pernah terfikir akan ditempatkan di Sarawak, dikawasan pedalaman dan sebagainya. Bila mendapat tahu saya ditempatkan di Sarawak, bayangan-bayangan ini kembali datang dalam ingatan. Mula terfikirkan rumah panjang, sungai, orang Iban, sumpit, tidur dalam pondok, tidak ada elektrik, lilin, makan ikan sardin dalam tin, masak dengan dapur kayu dan bermacam-macam lagi.Semuanya bermain-main dalam fikiran saya.

Selepas minum dan sembang, kami pun pulang. Pada malam itu, dalam kereta masing-masing memilih untuk berdiam diri kerana memikirkan kehidupan seterusnya yang pasti akan jauh berubah dari sekarang. Masing-masing mempunyai bayangan yang tersendiri dan masalah-masalah yang berbeza-beza yang bermain dalam fikiran. Apabila tiba di rumah, ibu dan bapa saya telah tidur, saya telah membawa kunci rumah sendiri kerana tidak mahu menyusahkan mereka untuk membuka pintu untuk saya.

Semasa di rumah, saya terus membuka komputer dan memeriksa sendiri maklumat penempatan saya untuk memuaskan hati saya. Sebelum ini hanya mendengar dari kawan yang tolong semakkan untuk saya. Bila saya semak sendiri dan tengok sendiri, barulah saya puas hati dan dapat baring untuk tidur. Tapi pada malam itu saya tidak dapat melelapkan mata dan bermacam-macam bayangan muncul kembali dalam fikiran saya. Saya mula rasa seram sejuk, kaki saya mula menjadi sejuk seperti demam. Hampir satu badan saya berselimut pada malam itu kerana tidak tahan sejuk. Jika demam, badan akan terasa panas dan kaki menjadi sejuk, tapi kali ini semua sejuk. Saya mencuba juga untuk melelapkan mata pada malam itu dengan memejam mata dengan harapan untuk terlena. Akhirnya saya dapat juga terlena beberapa ketika, kemudia terjaga dan terlena lagi sehinggalah bunyi bacaan ayat al-Quran kedengar dari masjid. Sudah menjadi kebiasaan dikampung saya, apabila masuk waktu syuruk, siak akan memainkan kaset bacaan al-quran dari pembesar suara masjid untuk mengejutkan orang kampung solat subuh. Saya sudah biasa dengan keadaan ini dan jika ada bacaan surah Yasin yang dimainkan, pastinya terdapat kematian dalam kawasan qaryah. Semua penduduk kampung sudah sedia maklum dengan isyarat ini.

Memandangkan saya tidak dapat melelapkan mata pada pagi itu, saya terus bangun dan pergi ke bilik air untuk bersiap bagi solat subuh. Bukan selalu saya bangun awal untuk solat subuh. Selepas saya keluar dari bilik air, saya nampak mak dah siap memakai kain telekung. Saya terus cakap pada mak tentang penempatan. Mak terus terkejut dan mengucap panjang, saya terus cakap semua rakan-rakan yang lain turut sama termasuk kawan karib merangkap jiran saya. Saya beritahu mak ramai yang akan ditempatkan di Sarawak nanti. Mak tak perlu risau sebab pergi beramai-ramai dan perempuan turut sama. Saya cuba untuk meredakan situasi seketika. Mak terus menunjukkan reaksi sedikit lega dan nampak sedikit tenang. Saya kemudian menyiapkan diri dan menunaikan solat subuh. Selepas solat subuh, saya dapati mak dan abah sudah duduk di atas kusyen di ruang tamu. Abah kemudian terus memulakan bicara, "kalau tak pi tak boleh ka?". Saya terus menerangkan tentang situasi tersebut dan nampaknya abah faham. Saya boleh menolak penempatan ini, tetapi tiada lagi jaminan untuk saya akan ditempatkan dimana-mana nanti dalam erti kata lain saya akan menganggur dan tidak akan menjadi seorang guru. Maka, mata abah dan mak  mula berkaca pada waktu itu. Saya faham perasaan mereka apabila saya terpaksa meninggalkan mereka nanti. Saya merupakan anak bongsu dan satu-satunya anak lelaki. Kedua-dua kakak saya telah mendirikan rumah tangga dan mengikut suami masing-masing. Mereka hanya mengharapkan saya untuk tinggal bersama. Walaubagaimanapun saya tetap kena terima tawaran ini dan membuat persiapan sebelum berangkat ke Sarawak.

Selepas subuh, saya kembali untuk tidur, dengan harapan apabila bangun nanti keputusan ini akan berubah. Pada masa itu, terasa semuanya samar-samar saja. Keputusan ditempatkan di Sarawak bukanlah satu berita yang mudah untuk diterima oleh saya. Seperti yang saya tulis sebelum ini, memang tidak pernah terbayang langsung untuk menjejakkan kaki disana. Pagi itu, suasana hujan renyai-renyai seolah-olah turut merasai kesedihan yang dirasakan oleh mak dan abah. Saya hanya terasa lemah badan ini, dan masih belum betul-betul normal seperti sebelum mendengar berita ini. Jiran-jiran mula tahu tentang berita penempatan saya selepas mak sampaikan pada mereka. Mereka pun turut memberikan reaksi yang pelbagai.Tidak kurang juga yang memberikan kata semangat kepada saya. Hari itu terasa sangat muram dan bergerak dengan begitu pantas.

Saya perlu melakukan pesiapan untuk ke sana secepat mungkin memandangkan hanya tinggal kurang dari seminggu saya perlu melapor diri. Kami yang ditempatkan di Sabah dan Sarawak perlu melapor diri di Hotel Pan Pacific KLIA pada 16 Januari. Dari sana nanti, kami akan diterbangkan secara berperingkat-ringkat ke Sabah dan Sarawak. Saya mula dihubungia oleh pegawai-pegawai dari kementerian untuk urusan penempatan untuk penyediaan dokumen-dokumen penting. Antaranya ialah Passport atau Dokumen Perjalanan Terhad (DPT), membuka akaun KWSP, membalas surat setuju terima tawaran penempatan dan menyediakan salinan dokumen-dokumen diri serta disahkan. Saya menguruskan hal-hal ini bersama kawan saya. Saya menemani dia untuk membuat DPT di Pejabat Imigresen Pulau Pinang yang terletak di Seberang Jaya. Pada masa ini saya tidak terfikir untuk membuat DPT kerana saya telah diberi pilihan untuk menggunakan DPT atau Passport. Memandangkan passport saya masih belum tamat tempoh, saya akan menggunakan passport sahaja nanti untuk urusan keluar masuk ke negeri Sarawak. Sebenarnya, passport hanya sah laku untuk tinggal di Sarawak selama 90 hari, saya sebenarnya memerlukan DPT untuk disahkan (seperti permit kerja). Jika saya mempunyai DPT yang dicop oleh Jabatan Imigrisen, barulah saya dapat tinggal disana melebihi 90 hari atau selama saya bertugas sebagai guru disana.. Agak cerewet sebenarnya apabila difikirkan semula, dalam satu negara, tapi peraturan berbeza dan memerlukan permit khas seperti orang asing. Semasa saya hendak meninggalkan bagunana Jabatan Imigrisen, saya telah menerima satu panggilan dari pegawai KPM berhubungan urusan penempatan dan meminta saya mencatatkan senarai urusan yang perlu dilaksanakan. Saya sudah sedia maklum lebih awal melalui rakan-rakan yang terlebih dahulu menerima panggilan. Jadi ini merupakan ulangkaji bagi saya untuk lebih ingat dan faham lagi.

Selepas menyiapkan DPT, kami terus bergerak ke pejabat KWSP yang terletak tidak jauh dari situ untuk membuka akaun. Urusan di KWSP sangat cepat dan cekap. Tidak sampai 20 minit, urusan kami untuk membuka akaun KWSP selesai.

 Memandangkan saya perlu melapor diri pada 16 Januari 2012 di Kuala Lumpur, saya telah berbincang dengan keluarga tentang pergerakan saya ke sana nanti. Saya tidak mahu menyusahkan mereka untuk menghantar saya kerana jarak yang jauh. Lagipun saya boleh belajar berdikari sendiri sebagai persedian untuk pergi ke seberang laut nanti. Kakak saya yang tinggal di Kuantan telah mengambil keputusan untuk menghantar saya ke Kuala Lumpur atau lebih tepat lagi ke Hotel Pan Pacific nanti untuk melapor diri. Dia telah menetap di Kuantan selepas mengikuti suaminya yang bertugas disana. Saya hanya bersetuju sahaja, memandangkan juga dia sedang bercuti pada masa itu dan hendak pergi melawat keluarga iparnya disana.


 ..( bersambung)

Saturday, October 15, 2011

Mengapa kursus perniagaan untuk buruh ladang asing?

PAS Johor mempersoalkan mengenai "layanan kelas pertama" kepada sekumpulan pekerja asing untuk menghadiri "kursus keusahawanan" sedangkan permit kerja pertanian tidak membenarkan mereka menjalankan perniagaan di negara ini.

NONE"Tidak munasabah warga asing diberi kursus keusahawanan,
sedangkan mereka tidak dibenarkan berniaga dalam negara kita," kata ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kaiat.

"Apakah seorang warganegara asing yang datang ke negara ini atas permit pertanian dibenarkan berniaga dalam negara kita?

"Sejak bila pulak kerajaan Malaysia membenarkan pekerja buruh  daripada kalangan warga asing dibenarkan berniaga di negara kita?" kata Suhaizan dalam satu kenyataan semalam.

Beliau mendakwa, pada peringkat awal, pemandu bas diarah menurunkan warga asing tersebut di Jabatan Perdana Menteri(JPM).

Bagaimanapun, dakwanya, di saat-saat akhir mereka menerima arahan untuk menuju sebuah pusat peranginan di Bangi.

 "Tidak munasabah penganjur kursus keusahawanan menukar tempat kursus di saat-saat akhir daripada jabatan kerajaan ke resort di Kajang," tambahnya.

bangi resort foreigners citizenship 121011Suhaizan mendakwa, perjanjian dengan pemandu bas ialah perkhidmatan mereka diperlukan sehingga jam 1 tengahari
Rabu 12 Oktober 2011, yang menurutnya menunjukkan kursus itu adalah selama lima jam - dari 8 pagi hingga 1 tengahari - sedangkan warga asing tersebut tiba di Putrajaya pada jam 6 pagi hari yang sama.

"Jika benar mereka berkursus keusahawanan 5 jam sahaja dengan jarak 800 KM, pergi dan balik dari Johor Bahru ke Putrajaya, mengapa mereka tidak berkursus di Johor Bahru sahaja.

"Mengapa begitu istimewa warga asing ini dilayan oleh pihak tertentu dalam negara ini," tambahnya.

Sumber: http://www.malaysiakini.com/news/178706

Saturday, October 8, 2011

RIngkasan Bajet 2012 (Salient points of Budget 2012)

MELIGAT PELABURAN
  • Pakej Rangsangan Khas – RM 6 Bilion
  • Meliberalisasikan 17 subsektor perkhidmatan
  • Pelaksanaan Rolling Plan Kedua berjumlah RM98.4 bilion
  • Pengurusan nilai bagi projek baru bernilai RM50 juta ke atas
  • Dana Mudahcara perkongsian awam-swasta (PPP) – RM2.5 Bilion
  • Pembangunan Lima Wilayah Koridor (RM978 juta)
MEMPERGIAT PERUSAHAAN KECIL SEDERHANA (PKS)
  • Dana Pembiayaan PKS patuh syariah berjumlah RM2 bilion – Kerajaan menanggung 2% daripada kadar keuntungan
  • Dana SME Revitalisation Fund berjumlah RM100 juta kepada usahawan berwibawa untuk membangunkan semula perniagaan
  • Dana Kecemasan PKS berjumlah RM10 juta bagi membiayai PKS yang terlibat dengan bencana alam
  • Dana Inovasi Pengkomersialan PKS patuh syariah berjumlah RM500 juta – Kerajaan menanggung 2% daripada kadar keuntungan
MENCERNA KREATIVITI DAN MENCETUS INOVASI
Tahun 2012 – Tahun Gerakan Inovasi
  • Program penerapan & pembangunan inovasi di peringkat sekolah dan IPTA
  • Program Jejak Inovasi bagi menggalakkan pencetusan idea baru
  • Memperkenalkan Anugerah Cipta 1Malaysia
  • Program realiti dan dokumentari di media
  • Penyediaan Market Validation Fund (RM30 juta)
  • Mengkomersialkan 300 harta intelek baru dalam bentuk produk dan teknologi baru – jangkaan GNI, RM30 Bil.
  • Penganjuran World Innovation Forum dan Asia Business Angel Forum
INSENTIF PERCUKAIAN
Industri Perbankan & Kewangan & Pelaburan
  • Pengecualian cukai untuk menarik pelabur memilih Malaysia sebagai destinasi utama Perkhidmatan Pengurusan Perbendaharaan yang merangkumi cukai pendapatan sebanyak 70% bagi tempoh 5 tahun,
  • Pengecualian cukai pegangan ke atas pembayaran faedah pinjaman
  • Pengecualian duti setem ke atas surat cara perjanjian pinjaman dan perjanjian perkhidmatan.
  • Pakej insentif percukaian bagi membangunkan Pusat Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIFD) seperti pengecualian cukai pendapatan 100% bagi tempoh 10 tahun
  • Pengecualian duti setem ke atas surat cara perjanjian pinjaman dan perjanjian perkhidmatan bagi syarikat berstatus KLIFD.
  • Potongan cukai diberi bagi tempoh 3 tahun ke atas perbelanjaan penerbitan sukuk wakala mulai tahun taksiran 2012.
  • Pengecualian cukai pendapatan ke atas penerbitan dan urus niaga sukuk bukan ringgit dilanjutkan selama tiga tahun lagi.
  • Pelanjutan selama 5 tahun lagi bagi kadar cukai konsesi 10% ke atas pelabur institusi bukan korporat dan pelabur individu yang melabur dalam Amanah Pelaburan Hartanah (REIT).
  • Potongan cukai atas fi francais yang ditanggung oleh francaisi.
  • Pengecualian sepenuhnya duti import dan duti eksais kepada pemegang francais akan dilanjutkan sehingga 2013 bagi mengimport kereta hibrid.
Industri Perhotelan
  • Memberi Galakan Taraf Perintis dengan pengecualian cukai pendapatan sebanyak 70% atau Elaun Cukai Pelaburan sebanyak 60% bagi tempoh 5 tahun kepada pengusaha yang melabur dalam hotel baru bertaraf 4 dan 5 bintang di Semenanjung Malaysia.
Lain-lain
  • Mengkaji semula kadar RPGT bagi membendung RPGT spekulasi dalam pasaran hartanah
  • Perkhidmatan reka bentuk industri diberi pengecualian cukai pendapatan sebanyak 70% selama 5 tahun.
  • Pakej insentif percukaian kepada sekolah swasta seperti pengecualian cukai pendapatan sebanyak 70% atau elaun Cukai Pelaburan sebanyak 100% ke atas perbelanjaan modal dalam tempoh 5 tahun.
  • Potongan cukai ke atas sumbangan kewangan kepada institusi pendidikan rendah dan menengah yang berdaftar termasuk sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan, sekolah mubaligh dan sekolah agama serta tempat-tempat ibadat yang berdaftar.
  • Galakan cukai bagi sektor swasta memantapkan pembangunan modal insan berkemahiran tinggi potongan dua kali ke atas elaun yang dibayar oleh syarikat swasta kepada peserta program internship.
  • Insentif percukaian untuk Skim Persaraan Swasta dan anuiti insurans.
PENDIDIKAN
  • Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah – RM1 bilion
  • Pemansuhan bayaran tambahan RM24.50 bagi sekolah rendah dan RM33.50 bagi sekolah menengah
  • Potongan cukai – kepada penderma program persekolahan (individu & syarikat)
  • Bantuan persekolahan RM100 kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah Tahun 1 hingga Tingkatan 5 di seluruh negara.
  • Pemberian baucar buku RM200 kepada semua pelajar warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta, matrikulasi serta pelajar tingkatan 6 di seluruh negara
PROGRAM TRANSFORMASI LUAR BANDAR
  • Melaksanakan Program Transformasi Luar Bandar (RTP) – RM1 Bil
  • Mewujudkan Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) sebagai pusat integrasi perkhidmatan – perluasan di Kedah, Johor, Sabah & S’wak
  • Dana Perkhidmatan Profesional bagi golongan profesional berjumlah RM100 juta ringgit secara pinjaman mudah dengan kadar faedah 4%.
  • Projek Lonjakan Mega Luar Bandar di 11 kawasan Projek Agropolitan seluruh negara (RM110 juta)
  • Pembangunan infrastruktur asas luar bandar, RM5 Bilion (bekalan air, elektrik, rumah dan jalanraya)
  • Projek Penyelenggaraan Awam-Asas (PIA-PIAS), RM500 juta
  • Projek Bekalan Air Retikulasi di Sabah dan Sarawak dan Projek infrastruktur sistem bekalan air – FELDA; serta kemudahan bekalan air bersih – Ladang Estet (RM50 juta bagi penyambungan paip & pemberian tarif domestik)
  • Akses perkhidmatan perbankan – melantik 5,000 agen BSN
  • Perkhidmatan Bas Luar Bandar – kemudahan pembiayaan
  • Kebajikan Orang Asli – program pembangunan & pemindahan penduduk
SARAAN BARU PERKHIDMATAN AWAM (SBPA) & PERKHIDMATAN AWAM
  • Mewujudkan Dasar Pemisah atau exit policy
  • Menambah baik struktur gaji penjawat awam&- kenaikan antara 7 hingga 13 peratus&
    - kenaikan Gaji Tahunan penjawat awam antara RM80 hingga RM320 mengikut gred.
  • Menambahbaik skim perkhidmatan mengikut sistem time-base
    - Guru gred 48 – SSM (tahun ke-20 tahun); SBPA (tahun ke-16)
  • Melanjutkan umur persaraan wajib penjawat awam dari 58 tahun kepada 60 tahun
  • Bantuan yuran pengajian – ijazah sarjana muda (20,000 tempat), ijazah sarjana (5,000 tempat) & PHD (500 tempat)
  • Program Army Care – menaiktaraf & menyelenggara kuarters tentera
  • Tambahan bonus setengah bulan gaji atau minimum RM500
PESARA KERAJAAN & BEKAS PEGAWAI KONTRAK
  • Pesara Kerajaan
    - menikmati pelarasan pencen
    - Melaksanakan kenaikan tahunan sebanyak 2% setahun tanpa perlu menunggu sebarang semakan sistem saraan atau pelarasan gaji
  • Bayaran khas sebanyak RM3,000 kepada kakitangan yang telah menamatkan kontrak dari Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), dan Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS)
  • Bayaran khas sebanyak RM3,000 kepada bekas anggota serta duda dan balu polis khas dan polis tambahan yang pernah berkhidmat menjaga keselamatan negara semasa zaman darurat.
  • Program latihan khusus untuk pesara tentera bagi menceburi bidang perniagaan
MEREDAKAN INFLASI & MENGIMARAHKAN KEHIDUPAN RAKYAT
  • Bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan RM3,000 dan ke bawah
  • Penerusan pemberian subsidi, insentif dan bantuan berjumlah RM33.2 bilion
  • Penerusan subsidi bil elektrik RM20
  • Perluasan Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) meliputi keperluan harian pengguna pada harga sehingga 40% lebih rendah.
  • Membuka 30 unit Agrobazaar Kedai Rakyat di seluruh negara
  • Mempromosi Menu Rakyat 1Malaysia
  • Memperbanyakkan program ladang kontrak. Seramai 4,500 usahawan tani dijangka mendapat manfaat.
  • Program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (KAR1SMA)
PROGRAM PERUMAHAN RAKYAT
  • Skim Rumah Pertamaku – meningkatkan had maksimum harga rumah daripada RM220 ribu kepada RM400 ribu bagi pembiayaan bersama suami isteri.
  • Skim Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) – diperluaskan ke kawasan luar Lembah Klang, 1,880 unit
  • Pembelian rumah secara kaedah bina kemudian jual (built and sell) melalui pembiayan patuh syariah – pembiayaan RM600 ribu ke bawah
  • Program Perumahan Rakyat (PPR) di seluruh negara, 15,000 unit
  • Program Rumah Mesra Rakyat oleh SPNB, 10,000 unit dengan Kerajaan menyediakan subsidi sebanyak RM20 ribu bagi setiap rumah.
  • Tabung Khas Perumahan Nelayan untuk membina rumah yang lebih selesa dan dilengkapi dengan kemudahan asas bagi nelayan
PERKHIDMATAN KESIHATAN BERKUALITI 
  • Membina hospital-hospital, 81 Klinik Kesihatan & 50 Klinik 1Malaysia
  • Menambahbaik blok bersalin Hospital Putrajaya dan menaiktaraf Hospital Kuala Lumpur (HKL)
  • Memperkenalkan Jadual kerja fleksi Pegawai Perubatan Siswazah- Menaikkan elaun on-call semalaman, RM30 hingga RM80
SKIM AMANAH RAKYAT 1MALAYSIA
  • Memperkenalkan Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1Malaysia)yang memanfaatkan 100 ribu isi rumah berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan. Pelaburan ini menjanjikan pulangan bersih yang menarik.
MEMACU PEMBANGUNAN MASYARAKAT BUMIPUTERA
  • Dana Mudahcara Bumiputera, RM300 juta
  • Membimbing 1,100 syarikat Bumiputera berpotensi
  • Program pembangunan usahawan dan kontraktor Bumiputera di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah
MERINGANKAN BEBAN PEMILIK TEKSI BAJET DAN KERETA SEWA PERSENDIRIAN
  • Pengecualian 100% duti eksais dan cukai jualan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan
  • Pengecualian bayaran balik duti eksais dan cukai jalan ke atas teksi yang berusia lebih dari tujuh tahun yang dijual atau ditukar milik.
  • Memansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet persendirian
  • Pemberian subsidi kadar faedah sebanyak 2% untuk memiliki teksi baru buatan tempatan
  • Pemberian bantuan untuk menggantikan teksi usang (RM3,000 bawah 7-10 tahun / RM1,000 lebih 10 tahun)
  • Keseluruhan manfaat pemilik teksi bajet = RM7,560
YAYASAN BANTUAN GUAMAN KEBANGSAAN
  • Menawarkan bantuan guaman secara percuma kepada mereka yang tidak berkemampuan untuk membayar fi guaman tinggi
ANJUNG SINGGAH
  • Menyediakan pusat khidmat bantuan sosial yang dikenali sebagai Anjung Singgah untuk perlindungan sementara golongan gelandangan.
MENGHARGAI PERANAN DAN MEMARTABAT WANITA
  • Menyediakan program latihan yang bersesuaian bagi menarik golongan profesional wanita untuk kembali ke pasaran pekerjaan
  • Menyediakan perkhidmatan suntikan percuma imunisasi HPV (Human Papilloma Virus – RM50 juta)
  • Amanah Ikhtiar Malaysia akan menyediakan RM2.1 bilion kepada usahawan dalam bentuk pembiayaan pinjaman mikro kaum
  • Membina Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Kuala Lumpur
BELIA PENGGERAK MASA DEPAN
  • Penubuhan syarikat modal teroka milik Kerajaan MyCreative Venture Capital yang bertanggungjawab menggalakkan penglibatan golongan muda menerokai bidang industri kreatif.
  • Program Strategik untuk Belia 1Malaysia atau Strategic Action for Youth (SAY 1Malaysia).
  • 150 gelanggang futsal tambahan di seluruh negara untuk mencapai matlamat Satu Gelanggang Satu Mukim.
  • 30 padang tiruan atau artificial turf yang dilengkapi lampu limpah
MENGHARGAI JASA WARGA EMAS
  • Percuma – caj pendaftaran pesakit luar di semua hospital dan klinik kesihatan termasuk klinik 1Malaysia serta pergigian milik Kerajaan.
  • Diskaun 50 peratus tambang LRT dan Monorel.
PENDAFTARAN AWAL HAJI 
  • Membenarkan pendaftaran awal menunaikan haji melalui kaedah penghadangan Akaun 2 pencarum. 


http://www.1malaysia.com.my/blog/follow-the-2012-budget-tabling-live-here/



Tuesday, October 4, 2011

Scientist wins Nobel for medicine days after death

By KARL RITTER and LOUISE NORDSTROM 
                                                              Ralph Steinman

STOCKHOLM (AP) — A cell biologist was awarded the Nobel Prize in medicine on Monday for his discoveries about the immune system but hours later his university said that he had been dead for three days.
The Nobel committee had been unaware of Canadian-born Ralph Steinman's death and it was unclear whether the prize would be rescinded because Nobel statutes don't allow posthumous awards.
Steinman, 68, who shared the 10 million kronor ($1.5 million) prize with American Bruce Beutler and French scientist Jules Hoffmann, died on Sept. 30 of pancreatic cancer, according to Rockefeller University. It said Steinman's life had been extended with immunotherapy based on the discovery for which he won the Nobel Prize.
In the 1970s, Steinman found dendritic cells that help regulate adaptive immunity, an immune system response that purges invading microorganisms from the body.
Beutler and Hoffmann were cited for their discoveries in the 1990s of receptor proteins that can recognize bacteria and other microorganisms as they enter the body, and activate the first line of defense in the immune system, known as innate immunity.
"I am very touched. I'm thinking of all the people who worked with me, who gave everything," Hoffmann said by telephone to a news conference in Paris. "I wasn't sure this domain merited a Nobel."
The trio's discoveries have enabled the development of improved vaccines against infectious diseases. In the long term they could also yield better treatments of cancer, rheumatoid arthritis, type 1 diabetes, multiple sclerosis, and chronic inflammatory diseases, prize committee members said.
Since 1974, the Nobel statutes don't allow posthumous awards unless a laureate dies after the announcement but before the Dec. 10 award ceremony. That happened in 1996 when economics winner William Vickrey died a few days after the announcement.
Nobel officials said they believed it was the first time that a laureate had died before the announcement without the committee's knowledge.
"I think you can safely say that this hasn't happened before," Nobel Foundation spokeswoman Annika Pontikis told the AP.
Before the statues were changed in 1974 two Nobel Prizes were given posthumously. In 1961 U.N. Secretary General Dag Hammarskjold was awarded the Nobel Peace Prize less than a month after he died in a plane crash during a peace mission to Congo. Swedish poet Erik Axel Karlfeldt won the Nobel Prize in literature in 1931, although he had died in March the same year.
Nobel committee member Goran Hansson said the medicine committee didn't know Steinman was dead when it chose him as a winner and was looking through its regulations.
"It is incredibly sad news," Hansson said. "We can only regret that he didn't have the chance to receive the news he had won the Nobel Prize. Our thoughts are now with his family."
The discoveries have helped scientists understand why the immune system sometimes attacks its own tissues, paving the way for new ways to fight inflammatory diseases.
"They have made possible the development of new methods for preventing and treating disease, for instance with improved vaccines against infections and in attempts to stimulate the immune system to attack tumors," the committee said.
No vaccines are on the market yet, but Hansson told The Associated Press that vaccines against hepatitis are in the pipeline.
"Large clinical trials are being done today," he said.
Beutler, 53, is professor of genetics and immunology at The Scripps Research Institute in San Diego, California. Hoffmann, 70, headed a research laboratory in Strasbourg, France, between 1974 and 2009 and served as president of the French National Academy of Sciences between 2007-2008.
Steinman had been affiliated with Rockefeller University in New York since 1970, and headed its Center for Immunology and Immune Diseases.
"We are all so touched that our father's many years of hard work are being recognized with a Nobel Prize," Steinman's daughter, Alexis Steinman, said in the Rockefeller University statement. "He devoted his life to his work and his family, and he would be truly honored."
Hoffmann's discovery came in 1996 during research on how fruit flies fight infections. Two years later, Beutler's research on mice showed that fruit flies and mammals activate innate immunity in similar ways when attacked by germs.
Steinman's discovery dates back to 1973, when he found a new cell type, the dendritic cell, which has a unique capacity to activate so-called T-cells. Those cells have a key role in adaptive immunity, when antibodies and killer cells fight infections. They also develop a memory that helps the immune system mobilize its defenses next time it comes under a similar attack.
The medicine award kicked off a week of Nobel Prize announcements, and will be followed by the physics prize on Tuesday, chemistry on Wednesday, literature on Thursday and the Nobel Peace Prize on Friday. The winners of the economics award will be announced on Oct. 10.
The coveted prizes were established by wealthy Swedish industrialist Alfred Nobel — the inventor of dynamite — except for the economics award, which was created by Sweden's central bank in 1968 in Nobel's memory. The prizes are always handed out on Dec. 10, on the anniversary of Nobel's death in 1896.
Last year's medicine award went to British professor Robert Edwards for fertility research that led to the first test tube baby.
___
Associated Press writer Malin Rising contributed to this report.
Berita sebelumnya....
STOCKHOLM (Reuters) - Three scientists who unlocked secrets of the body's immune system, opening doors to new vaccines and treatments for cancer, won the 2011 Nobel prize for medicine on Monday.
American Bruce Beutler and French biologist Jules Hoffmann, who studied the first stages of immune responses to attack, shared the $1.5 million award with Canadian-born Ralph Steinman, working in the United States, who discovery of dendritic cells key to understanding the later stages.
"This year's Nobel laureates have revolutionised our understanding of the immune system by discovering key principles for its activation," the award panel at Sweden's Karolinska Institute said in a statement in Stockholm.
Lars Klareskog, who chairs the prize-giving Nobel Assembly, told Reuters: "I am very excited about what these discoveries mean. I think that we will have new, better vaccines against microbes and that is very much needed now with the increased resistance against antibiotics.
"I also expect that there will be some development in the area of attacking cancers from the self-immune system. There are some promising things there."
Annika Scheynius, a professor of clinical allergy research and a member of the panel, said: "We are definitely sure that these discoveries will lead to health improvement ... They can improve the health of patients with cancer, inflammatory diseases, auto-immune diseases, asthma."
Beutler, 53, is based at the Scripps Research Institute in La Jolla, California. Luxembourg-born Hoffmann, 70, conducted much of his work in Strasbourg. They will share half the 10 million Swedish crowns ($1.46 million) of prize-money. The rest goes to Steinman, 68, from Rockefeller University in New York.
SELF-DEFENCE
The work of the three scientists has been pivotal to the development of improved types of vaccines against infectious diseases and novel approaches to fighting cancer. The research has helped lay the foundations for a new wave of "therapeutic vaccines" that stimulate the immune system to attack tumours.
Better understanding of the complexities of the immune system has also given clues for treating inflammatory diseases, such as rheumatoid arthritis, where the components of the self-defence system end up attacking the body's own tissues.
Medicine, or physiology, is usually the first of the Nobel prizes awarded each year. Prizes for achievements in science, literature and peace were first awarded in 1901 accordance with the will of dynamite inventor and businessman Alfred Nobel.
The award citation noted that the world's scientists had long been searching for the "gatekeepers" of the immune response by which man and other animals defend themselves against attack by bacteria and other micro-organisms.
Beutler and Hoffmann discovered receptor proteins that can recognise attacking microorganisms and which activate "innate immunity", the first step in the body's immune response.
"Ralph Steinman discovered the dendritic cells of the immune system and their unique capacity to activate and regulate adaptive immunity, the later stage of the immune response during which microorganisms are cleared from the body," it added.
Hoffmann's pioneering research was actually conducted on fruit flies, highlighting how key elements of modern human biology have been conserved through evolution.
The immune system exists primarily to protect against infections but it can also protect against some cancers by targeting rogue cells before they proliferate.
Sometimes, however, the immune system goes into overdrive and attacks healthy tissue, leading to autoimmune inflammatory diseases, such as type 1 diabetes and multiple sclerosis, as well as rheumatoid arthritis. The effect is often compared to "friendly fire", when troops hit their own comrades in combat.
($1 = 6.868 Swedish Crowns)
(Additional reporting by Ben Hirschler in London and Mia Shanley in Stockholm; Writing by Alastair Macdonald)

http://au.news.yahoo.com/thewest/a/-/world/10391260/immune-system-discoveries-win-2011-medicine-nobel/

Thursday, September 22, 2011

Petua Untuk Guru


KALAU GURU.....

Kalau guru mengajar sambil duduk
Murid belajar sambil mengantuk

Kalau guru mengajar sambil berlakon
Murid belajar dengan tekun

Kalau guru mengajar tanpa alat
Murid akan belajar dengan ralat

Kalau guru menjadi pemudah cara
Ramai murid pandai berbicara

Kalau guru kurang merancang
Dalam bilik darjah banyak temberang

Kalau guru suka berdamping
Banyak murid dapat dibimbing

Kalau guru mengajar banyak bercakap
Ada murid bertambah gagap

Kalau guru berbudi bahasa
Akan dikenang sepanjang masa

Kalau guru pentingkan diri sendiri
Murid tidak akan menghargai

Kalau guru penuh tanggungjawab
Disiplin murid mudah digilap

Friday, September 16, 2011

Pak Samad: Tunku merely independence receiver

Malaysia's first prime minister Tunku Abdul Rahman, referred to as 'Father of Independence', was just a "receiver of independence" handpicked by the British colonisers to safeguard their interests in Malaya, said national laureate A Samad Said.

"To me, Tunku was not an independence fighter. He was a receiver, the person approved by the British to 'receive' independence... the British felt that the 'receiver' must be a person who can take care of its interests in Malaya," he said during a public forum in Kuala Lumpur last night.

The septuagenarian, more popularly known as Pak Samad ( picture ), said he had worked together with leftist leader Ahmad Boestamam during pre-independence days.According to him, Boestamam, after negotiations with another leftist politician Burhanuddin Al-Helmy and Tunku on the independence issue, told him that the British wanted to hand the country to a suitable candidate which was Tunku.Therefore, compared with the true freedom fighters such as Boestamam, Mat Kilau and Burhanuddin, Tunku was just a "receiver of independence" ( penyambut kemerdekaan ).

"Umno was formed after Boestamam, Burhanuddin and others had formed their political parties to fight for independence.
"The British did not want to negotiate with these people (leftist politicians) because they would not safeguard the interests left by the British," Samad said.He pointed out that individuals who had fought for independence were not given the chance to govern the nation because the aristocrats controlled political power.

Clarion call to younger generation

"Tunku, Abdul Razak Hussein and Hussein Onn were aristocrats.Mahathir (Mohamad) was not an aristocrat until he was conferred the title of 'Tun' and became one. Abdullah (Badawi) is an aristocrat as well as Najib (Abdul Razak)."

Therefore, the current government leaders are more inclined to protect the interests of the middle and the upper classes instead of understanding the woes of the grassroots, according to Samad. He pinned his hope on the new generation, urging them to make a bold decision to change the current administration.

"I'm not saying that Pakatan Rakyat is a good guy, but if you don't try, you would not know."

The forum entitled "Whose Independence Day?" also invited bilingual columnist Lee Ban Chen and Suara Rakyat chairperson K Arumugam as speakers. Lee, a former unionist and Labour Party activist in the 1960s, chastised Malay daily Utusan Malaysia for publishing caricatures that illustrated the 'cruelty' of the Malayan communists.He challenged the Umno-owned newspaper to prove that the misdeeds depicted in the caricatures indeed happened.

On Tuesday, the daily printed six contentious caricatures drawn by artist Hamzah Mohd Amin to 'expose' what the Malayan communists had done to ordinary people during pre-independence era. Among others, the illustrations showed Muslims being forced to eat pork before they being shot dead; children and old people being thrown into a fire; and dead bodies used as fertiliser for vegetable gardens. Lee said the continous attack on communists by the government is against the Hatyai Peace Accord signed between Communist Party of Malaya (CPM) and the government of Malaysia in 1989.

"Can the government adopt a hostile attitude against CPM and make baseless allegations against it?
"Does the government still recognise the Hatyai Peace Accord? Does it comply with the contents of the agreement? "CPM has not done anything in the past 20 years. It is also seldom involved in politics.
"But just because of a remark made by (PAS deputy president) Mohamad Sabu on the contribution of leftist activists and CPM in fighting for independence, the CPM was attacked straight away," he said.

Source: Malaysiakini via Yahoo News  (http://my.news.yahoo.com/pak-samad-tunku-merely-independence-receiver-032040828.html)