Monday, May 4, 2009

Muntah2..bagus tu

Assalamualaikum..entri kali ni agak berbeza dari yang lepas, apa yang nak ditaip ini ialah berkaitan dengan alahan yang dirasai oleh lebih daripada sebahagian ibu yang mengandung. Terdetik nak taip fasal cerita ni coz tadi masa nak balik maktab ada dengar (terdengar/curi-curi dengar/sebenarnya memang nak dengar pun) tiga empat orang wanita berbual fasal topik nie. Bagi saya topik ini menarik juga untuk dikongsikan bersama.

Alahan pagi atau morning sickness adalah antara nama yang sering digunakan untuk menggambarkan tentang gejala alahan ini. Biasanya alahan ini bermula sejak dari usia kandungan mencecah 2 minggu dan akan berhenti pada minggu ke 12. Tetapi terdapat juga kes dimana si ibu terus-menerus mengalami alahan sehingga bersalin. Ibu-ibu yang kena simptom ini biasanya akan muntah-muntah dan loya.


Hasil kajian yang dibuat oleh Pengarah Program Ibu Berisiko di Hospital bagi Kanak-kanak Sakit, Toronto, Dr. Gideon Koren mendapati pencapaian dan perkembangan bayi yang ibunya tidak mengalami alahan adalah lebih pelahan. Secara mudahnya, alahan menjadikan bayi lebih pintar. Selain itu, kajian daripada Journal of Pediatrics mendedahkan bahawa loya dan muntah ketika hamil merupakan petanda kandungan yang sihat serta mengurangkan risiko keguguran. Ini semua adalah bukti kekuasaan dan kebijaksanaan Allah S.W.T. dalam mengatur perjalanan alam ini. Wallahu'alam.

Bacaan Lanjut: Wikipedia, Comelnya

No comments: