Sunday, May 3, 2009

Budu oh Budu..

Ni ada cerita sensasi tentang budu, bagi peminat setia budu mesti dengar perkataan budu saja mesti dah kecur air liur,hehe...Dulu masa saya dengar saja tentang budu ni dalam kepala automatik teringat bau busuk, sebabnya ustaz saya masa kat sekolah menengah dulu ada menceritakan tentang satu peristiwa yang melibatkan budu ni. Ada kawan dia yang bagi tumpah budu dalam kapal terbang masa dalam perjalanan nak ke Mesir untuk studi. Jadi apa lagi, bersemaraklah aroma budu ni satu kapal terbang, mujurlah masa tu yang ada dalam kapal terbang tu kabanyakkannya pelajar dan penumpang dari Malaysia. Selain itu, ada pula cerita tentang budu ni meletup dalam bas. Ish2 banyak betul cerita yang negatif tentang budu ni.


Dalam Kosmo hari ni 3 Mei 2009 ada kisah sensasi tentang budu. Maklumlah saya pun baru pulang dari Kelantan ni, romate pula yang suggest suruh baca artikal ni (rumate orang Kelantan), jadi bersemangat la saya nak post fasal budu ni. Tajuk artikel ni Kehebatan Budu Kelantan dalam muka surat 12 & 13. Apa yang yang nak ditonjolkan dalam artikel ini ialah tentang khasiat budu dalam penjagaan kecantikan dan awet muda. Kajian yang telah dilaksanakan oleh Hamidah Sidek, Penyelidik Kanan Alam Sekitar dan Bioproses, Pusat Teknologi Sirim bersama 10 penyelidik lain mendapati bahawa budu mempunyai banyak khasiat. Menurut beliau proses penapaian budu yang menguraikan bahan organik kepada peptida dan asid amino menyumbang kepada rasa dan oroma lazat serta mempunyai nilai kosmetik. Ia berkesan sebagai agen pencerah kulit dan anti-penuaan.

Tambahnya lagi, semua ini berlaku kerana ekstrak marin daripada budu berupaya melawan radikal bebas, merangsang pertambahan sel kulit dan menggalakkan penghasilan kolagen. Ia juga mampu melindungi kulit daripada sinaran matahari.

Selain itu kajian daripada pakar pemakanan Jepun, Amerika Syarikat, New Zealand, Jerman dan Australia mendapati budu memiliki gluthaione iaitu bahan antioksodan yang mampu memerangi pelbagai penyakit termasuk kanser. Kajian lain dari Universiti Corolina Utara, AS mengatakan unsur ganestin dan phytoestrogen dalam budu boleh melambatkan penuaan dan mencegah barah payu dara. Budu juga dikatakan boleh menurunkan kadar kolestrol dalam darah dan berpotensi mencegah cirit-birit, penyakit jantung, kembung perut dan hipertensi selain daripada menjadi faktor kepada kepintaran seseorang.



Sekarang jelas lagi maklum kepada kita tentang khasiat budu ni. Masa pergi Kelantan 2 hari lepas sempat juga membawa pulang 1/2 dozen budu Cap Ketereh (buah gajus). Lepas ni ingat nak maintain la makan budu ni,hehe..ok Selamat Hari Pekerja kepada semua pekerja (walopun dan lewat 3 hari). Wallahu'alam.

No comments: