Thursday, May 28, 2009

Manusia semakin kejam...

Assalamualaikum, tengok la gambar ni ,seorang manusia tergamak untuk melayan manusia lain macam anjing, betapa kejamnya manusia akhir zaman ni..kat Malaysia pula tu...


Ini adalah gambar salah seorang "tahanan" ceti haram di Seri Kembangan yang telah berjaya diselamatkan oleh Polis. Tahniah dan syabas kepada pasukan Polis yang telah berjaya mengesan perbuatan tidak keperikemanusiaan ini. Kejayaan Polis ini mungkin serba sedikit dapat memulihkan imej pasukan Polis yang kian tercalar sejak akhir-akhir ini tentang pencabulan hak asasi manusia, terlibat dengan politik, dan terkini gelaran Polis Raja Di-Malaysia yang diberikan oleh pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham. Ini berikutan kecenderungan Polis untuk menahan orang awam sesuka hati tanpa menghiraukan hak asasi manusia berbanding dengan usaha untuk mencegah jenayah.

Berbalik kepada manusia kejam, gambar kat atas ini lebih kurang macam keadaan hamba dalam anime One Piece yang mana kat satu tempat tu ( Sabaody Archipelago) masih ada perhambaan oleh golongan manusia kelas atasan malah mendapat restu dan dilindungi oleh Marine (kerajaan). Kawan kepada Luffy ( Straw Hat pirate's captain) iaitu Caimie (mermaid) hampir-hampir juga dijadikan hamba selepas diculik dan dilelong, mujur lah sempat diselamatkan. Kalau nak tahu diselamatkan oleh siapa, tengok la sendiri dari episod 390-400. Melalut lagi.

Lebih kurang kan macam gambar kat atas tu, ada rantai besi kat leher


Ok, kembali untuk kali kedua, baru-baru ini kita turut digemparkan dengan kejadian samun dan bunuh dua beranak di Ipoh, kes ragut yang membawa kematian kepada seorang ibu yang mengandung dan warga emas, dan kes warga Bangladesh di ibu kota yang mati ditetak sehingga terburai isi perut dan terputus tangan sebelum jatuh tersungkur dihadapan sebuah restoran. Ini tak termasuk lagi dengan kejadian rogol yang berleluasa sekarang, kes adik arwah Nurin Jazlin yang menyayat hati dan pembuangan bayi yang kalau di amati seolah-olah sudah menjadi trend zaman sekarang. Inilah realiti yang kita rakyat Malaysia perlu hadapi sekarang. Tiada lagi tempat yang selamat untuk kita sekalipun di rumah kita. Kita mestilah berwaspada kemana saja kita pergi bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku. MANUSIA SEMAKIN KEJAM. Wallahua'lam..

No comments: