Friday, May 8, 2009

Lalat Adalah Hidupan Terbang Terbaik di Dunia

Hakikatnya, setiap serangga yang wujud di sekeliling kita mempunyai sifat-sifat istimewa. Sebagai contoh,lalat dapat terbang sebaik sahaja ia dilahirkan. Boleh dikatakan, apabila membincangkan tentang terbang, lalat adalah makhluk paling berbakat. Seekor lalat dapat mengepakkan sayapnya sekitar 500 hingga 1000 kali setiap saat. Berhenti di sini, dan fikirkan sejenak. Kadar yang disebutkan bukan sejam dan tidak juga seminit; tetapi hanya sesaat. Ia itu sama masa yang kita gunakan untuk mengelipkan mata kita. Lalat dapat mengepakkan sayapnya sekurang-kurangnya 500 kali ketika kita membuka dan menutup mata kita. Fikirkan contoh berikut: Apa akan kita lakukan sekiranya kita diminta membuka dan menutup tangan kita 10 kali dan bukannya 500 kali? Sudah tentu mustahil untuk kita melakukannya 500 kali dengan otot-otot yang kita milik ini.
Lalat, dengan otot-otot luar biasanya, dapat melakukan tugas yang tidak dapat kita atau orang dewasa lain melakukannya. Tambahan pula, lalat tidak menghadapi sebarang kesukaran ketika mengepakkan sayapnya; otot terbangnya tidak akan tercabut. Kerana Allah telah menjadikan mereka dengan sistem yang hebat. Jika kita dapat melihat lalat dengan lebih dekat, kita akan melihat ia tidak menghadapi sebarang kesukaran ketika terbang; kita mungkin tidak merasa terkejut atau mengendahkannya. Bagaimanapun, sebenarnya ia adalah gerakan yang penting dan sukar.
Kita mengenali helikopter dan kapal terbang. Tahukah anda bila manusia mula menggunakannya? Mesin yang dapat terbang hari ini hanya direka pada hujung abad lepas. Ini bererti beratus-ratus tahun dahulu, tidak terdapat kapal terbang atau helikopter seperti yang ada sekarang. Jurutera dan juruteknik telah mengkaji sekian lama; mereka bekerja selama beberapa tahun dan hanya berjaya menghasilkannya tidak beberapa lama dahulu. Tetapi berapa lama pun usaha yang dijalankan dan enjin canggih yang kuat, helikopter ini masih tidak memiliki kebolehan untuk terbang seperti lalat.
Tiada satu pun mesin terbang yang dapat melakukan semua perkara ini. Cuba bayangkan di dalam minda kita bagaimana keadaan kapal terbang dan seekor lalat berlepas untuk terbang, dan bandingkan yang manakah paling sempurna. Sekarang, kita mungkin pernah terfikir persoalan ini: Siapakah yang mengajar lalat-lalat ini semua gerakan seperti ini? Sekali lagi, kita akan menyaksikan ciptaan Allah Yang Maha Berkuasa. Allah telah mengurniakan lalat dengan kebolehan yang sempurna.

p/s: nak tangkap nyamuk 10 kali ganda lagi mudah berbanding nak tangkap lalat


Sumber: Harun Yahya

No comments: