Monday, May 25, 2009

Halaqahtul Mulk-satu kemajuan

Malam ni ada kelainan sikit dalam jemaah halaqah mulk kerana disamping ketumbukannya menghampiri 30 0rang, terdapat seorang dari kalangan jemaah adalah dari bukan Islam.

Kesudian beliau untuk mendengar bacaan surah As-Sajadah dan Al-Mulk serta tazkirah mengingatkan kembali saya kepada peristiwa exco bukan Islam dari kerajaan pakatan di Perak yang bukan Islam membaca Al-Quran dan terjemahannya.

Beliau menerima bermacam-macam kutukan dari parti lawan kerana menganggap beliau seolah-olah menghina Islam. Tetapi berbeza dengan pandangan yang dilontarkan dari pakatan. Kesanggupannya itu disanjung dan diberikan pujian. Ini berdasarkan sejarah yang telah mencatatkan bahawa Saidina Umar tatkala mendengar bacaan al-Quran serta merta lembut hati beliau dan terus memeluk Islam. Begitu terkesannya al-Quran ke atas Saidina Umar yang pada ketika itu merupakan antara orang yang paling kuat menghalang usaha dakwah Rasulullah. Dan di dalam al-Quran itu sendiri serta tujuan penurunannya adalah untuk manusia sejagat bukan hanya untuk orang Islam sahaja. Begitu juga halnya dengan kisah Abu Lahab yang diizinkan untuk membaca dan memahami surah Al Lahab yang mencela perbuatannya.

Kenapa sekarang kita perlu menghalang orang bukan Islam untuk mendekati Islam?, sedangkan berkembangnya dakwah Rasulullah itu adalah melalui pengislaman. Kalau kita hendak mengharapkan berkembangnya Islam itu hanya melalui kelahiran dari keturunan kita yang telah sedia keislamannya, maka tidak mustahil untuk kita melihat kembali dagangnya Islam ini seperti mana datangnya dahulu.

Jadi, usaha orang bukan Islam untuk mempelajari dan mengenali Islam patut digalakkan dan diberikan bimbingan yang secukupnya. Semoga mereka akan beroleh hidayah dari Allah S.W.T. Wallahu'lam...

No comments: