Saturday, May 9, 2009

Peringatan Buat Anak

Orang kata aku lahir dari perut emak..
Bila dahaga, yang susukan aku.. emak
Bila lapar, yang suapkan aku..emak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. emak
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. mak!
Bila bangun tidur, aku cari.. emak
Bila nangis, orang pertama yang datang ..emak
Bila nak bermanja… aku dekati emak
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah emak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya emak
Bila nakal, yang memarahi aku… emak
Bila merajuk… yang memujukku cuma..emak
Bila melakukan kesalahan… yang paling cepat marah..emak
Bila takut… yang tenangkan aku.. emak
Bila nak peluk… yang aku suka peluk..emak

Aku selalu teringatkan ..emak
Bila sedih, aku mesti talipon… emak
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… emak
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. “emakkkk! “
Bila sakit, orang paling risau adalah ..emak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga emak
Bila buat hal, yang marah aku dulu..emak
Bila ada masalah, yang paling risau.. emak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. emak
Yang selalu masak makanan kegemaranku. . emak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, emak
Yang selalu berleter kat aku..emak
Yang selalu puji aku.. emak
Yang selalu nasihat aku.. emak
Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… emak

Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari emak
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada emak
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat emak
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah emak
Bila sambut valentine… Aku hadiahi bunga pada pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu… emak ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon emak
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:

Dulu emak kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan bekerja… bolehkah kamu kirim wang untuk emak? Emak bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”.

Berderai air mata. Hari ini kalau emak mahu lima ratus sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi emak sudah tiada.

ingatlah pengorbanan emak@ibu@ummi@mama@mummy atau apa sahaja panggilan yang mulia kita gunakan untuk mereka, kerana insan tersebut yang telah bersusah payah mengandungkan kita selama 9 bulan secara PERCUMA, bergadai nyawa melahirkan kita secara PERCUMA, dua tahun dia menyusukan kita secara PERCUMA, insan ini juga yang telah membesarkan kita dengan setulus kasih sayang dan pengorbanan secara PERCUMA, insan ini juga yang telah mendidik kita tanpa mengenal erti putus asa dan kecewa secara PERCUMA, insan ini juga dalam kalimatnya ada doa untuk kita, dalam nafasnya ada cita-cita untuk kita, dalam pejamnya ada kita dihadapannya, dalam suapannya ada kita di ingatannya, pada raut wajahnya seribu satu keperitan dan di bawah tapak kakinya itu yang kita mesti kejar…

(kata-kata ini pertama kali saya baca masa kat board depan perpustakaan institut lepas ada orang suggest, asalnya "ibu", tapi saya tukar jadi "emak" sebab kat umah panggil "emak")

No comments: