Sunday, April 12, 2009

BIG-Rumah Seri Kenangan

Alhamdulillah..... Baru sahaja selesai program bina insan guru (BIG) yang diadakan di Rumah Seri Kenangan, Kangar. Program BIG pada kali ini yang bertemakan khidmat masyarakat telah membawa kami ke rumah orang-orang tua ni yang terletak dalam kawasan Komplek Penyanyang Dr Siti Hasmah di Utan Buluh, Jejawi Dalam, Kangar Perlis. Program ini merupakan elemen wajib yang terkandung dalam silibus kursus perguruan yang dikendalikan oleh institut perguruan. BIG kali ini adalah yang ketiga dan diadakan sejak dari semester satu PISMP lagi. Lega rasanya bila dah selesai buat program ni, selain daripada kuliah, gerko, dan pengalaman berasaskan sekolah (PBS). BIG adalah antara ramuan penting dalam melahirkan seorang insan guru yang berkualiti.

Landskap yang kemas dan bersih, sungguh mendamaikan untuk tatapan mata kasar sahaja.

Dalam BIG kali ini, kami berpeluang untuk melawat rumah orang tua Seri Kenangan yang didiami oleh warga emas yang tidak mempunyai saudara atau yang tersisih atau disisihkan oleh keluarga, hanya suasana sayu dan pilu tergambar tatkala mejejakkan kaki ini disana. Bagi saya tiada langsung kegembiraaan dan kehidupan disini, semuanya telah mati. Setiap senyuman seolah-olah dibuat dengan susah payahnya. Yang ada hanyalah wajah derita dan sengsara pada mereka. Dalam usia emas sebegini, mereka amat dahagakan kasih sayang tatkala diri menghitung hari, dosa dan pahala sebelum berangkat pergi. Dikesempatan itu juga kami sempat meluangkan masa untuk bertanya khabar kepada penghuni disini secara lebih dekat lagi. Saya berpeluang untuk bersembang dengan Pak Cik Harun yang kakinya dibahagian tapak terpaksa dipotong selepas tertikam paku karat. Yang tinggal hanyalah bahagian tumit kaki. Ini menyebabkan dia terpaksa menggunakan kerusi roda untuk bergerak. Tak banyak yang saya dapat ketahui tentang latar belakangnya. Nak tanya soalan lebih-lebih takut sensitif pula.

Seorang peserta kelihatan sedang beramah mesra di asrama lelaki.

Berlainan pula halnya ketika saya melawat rumah warga emas di Pematang Tok Gelam, Penaga, Kepala Batas semasa zaman persekolahan dulu. Mereka disana amat terbuka dalam meluahkan isi hati masing-masing. Apabila dilepaskan segala yang terbuku di hati mereka itu, tiada langsung kegembiraan yang keluar, yang keluar hanyalah kalimat yang sayu mengenangkan nasib mereka. Titisan air mata yang mengalir seiring dengan bicara mereka sungguh menyentuh hati. Tapi bagi mereka tiada siapa yang salah dalam hal ini. Bagi mereka ini sekadar ujian dari Allah S.W.T. dan harapan untuk bertemu kasih sayang tidak pernah pudar selagi roh masih di jasad.

Dalam al-Quran jelas diperintahkan untuk kita berbuat baik kepada ibu bapa, Allah menegaskan dalam firman-Nya surah Al Ahqaf ayat 15 “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)". Semoga penglaman ini menjadi pengajaran yang berguna buat saya.

1 comment:

RSK said...

terima kasih kerana lawatan anda