Tuesday, April 21, 2009

Detik bersejarah buat Plato&Socrates F.C.

Gambar Hiasan

Sekembalinya dari latihan dan perlawanan persahabatan di Old Trafford, Manchester kami terpaksa mengerah tenaga untuk beraksi dalam Convocation Cup 2009. Keletihan tidak menghalang kami untuk beraksi dalam piala ini. Pada awalnya kami ingin menarik diri berdasarkan kepada keadaan fizikal semua pemain yang agak keletihan selepas mengharungi penerbangan selama 12 jam. Selain itu juga, moral pemain yang agak ‘down’ berikutan kekalahan MU kepada Everton pada separuh akhir piala F.A. melalui penentuan sepakan penalti amat mengecewakan.


Arahan dari pengurus pasukan untuk kami beraksi pada piala ini tidak boleh kami ketepikan. Selepas melakukan beberapa siri perbincangan ketika dalam perjalanan dari KLIA ke Perlis, akhirnya kami akur. Walaupun masih dalam keadaan keletihan dan kelesuan kerana beraksi dalam beberapa siri perlawanan persahabatan di Old Trafford, kami tetap ingin menunjukkan prestasi yang terbaik dalam perlawanan ini. Perubahan cuaca yang agak mendadak yang kami alami memberi kesan secara langsung kepada sistem tubuh. Beberapa pemain kelihatan kurang sihat sebaik tiba di Perlis. Sebelum ini, kami biasanya bermain ketika suhu berada pada 4 hingga negatif 3 darjah calcius. Berbanding dengan suhu di Perlis, iaitu 28 darjah calcius adalah cukup panas bagi sesetengah pemain.


Walaupun apa pun kami tetap gagahi amanah ini dan bersedia memberikan pertunjukkan yang menarik kepada puluhan ribu penyokong setia. Namun malang tidak berbau, selaku pasukan bertaraf dunia, kami agak terkilan dengan kemudahan yang diberikan, kami diminta beraksi di padang agak lembab dan berlumpur. Ini mengundang rasa tidak puas hati para pemain, mereka amat sayangkan kasut bola yang baharu dibeli di Manchester. Kasut yang harganya saya kira paling murah 1o,000 pound sterling itu tidak layak untuk beraksi dalam padang yang agak basah. Demi memikul tanggungjawab yang telah diberikan, kami tetap turun untuk beraksi tapi dalam keadaan yang sungguh terbatas sebab takut kasut mahal tu kotor. Corak permainan kami yang sangat berhati-hati telah memberikan kemenangan percuma kepada pasukan lawan.


Tetapi kami amat berpuas hati kerana kasut kami tidak kotor. Inilah kali pertama kami tewas kepada kelab yang tidak bertaraf antarabangsa macam team kami. Mujur juga para penyokong kami tidak bertindak agresif tadi seperti membakar trak polis dan memusnahkan gerai-gerai jualan yang terdapat disitu. Kami dapat rasakan yang mereka (penyokong setia) amat memahami kami. Mungkin esok akan tersebar seluruh dunia tentang berita kekalahan kami ini kerana sebelum meninggalkan padang tadi kelihatan puluhan wartawan tempatan dan asing sedang membuat liputan antaranya ESPN, BBC, CNN, Discovery Channel, Al-Jazeera, Bernama, TV3, AFP, Reuters, Harakah Daily, Berita Hairan, Bloomberg dan banyak lagi.

No comments: