Tuesday, April 14, 2009

Apa ada dengan warna?

Ada apa dengan warna? macam-macam orang boleh tafsirkan dengan warna. Sebelum itu, anda perlu tahu bahawa hitam dan putih tidak dipanggil warna dalam seni. Saintis pula menjelaskan secara fizikal bahawa hitam bukanlah warna manakala putih adalah warna. Apa pun warna adalah antara nikmat dan anugerah dari Allah kepada kita makhluknya.

Cuba anda bayangkan jika kita ini hidup dalam dunia yang tiada warna, maksud saya yang macam dalam cerita P.Ramlee tu, hitam putih saja. Macam mana? boleh anda bayangkan? Tapi alam ciptaan Allah ini sudah cukup indah jika tanpa warna pun, ini kan pula bila ditambah lagi dengan warna, Subhanallah.... Cuba kita perhatikan lautan luas yang biru warnanya, gunung-ganang dan bukit bukau yang menghijau (untuk negara iklim khalatulistiwa), bunga-bungaan dan pelangi yang berwarna-warni.

Kita juga pernah dengar tentang terapi warna (colour vibration) yang menggunakan gelombang warna sebagai kaedah perawatan. Selain itu warna juga memainkan peranan yang penting dalam mewujudkan suasana. Pernah tak anda lihat mayat dikafankan dengan kain berwarna merah? cadar katil hospital berwarna gelap? dan pakaian seragam polis berwarna pink?.

Inilah peranan warna, warna tidak hadir secara sesuka hati tanpa sebarang erti. Seperti warna kuning yang sejak dahulu lagi menjadi lambang diraja sehinggakan masyarakat pada zaman dahulu tidak dibenarkan berpakaian dengan warna kuning. Ia juga melambangkan kemuliaan raja-raja Melayu pada ketika itu. Disini ada serba sedikit yang perlu kita tahu tentang warna. Hasil daripada kajian yang telah dijalankan, warna juga boleh melambangkan hati budi seseorang.

KUNING : ceria, tahan lasak, enjoy, suka popular, suka berkawan

HIJAU : tenang, pemurah, berperikemanusiaan, kreatif, mengambil berat, banyak idea, pengasih dan penyanyang.

COKLAT : matang, sihat, berdikari, tenang.

MERAH : kemegahan, pantas, kurang sabar, bersemangat

HITAM : ego, keyakinan diri, mudah hiba, iltizam yang tinggi, komited, serius, tak pandai berlawak.

PUTIH : optimistik, suci, kedamaian, tak suka bergaduh, kurang kreatif, kadang-kadang membosankan, bersangka baik.

BIRU MUDA : sensitif, beretika, romantik, suka menolong, mudah berkorban, kerjasama, membawa kesembuhan.

PERAK/EMAS : kejayaan, ceria, positif, gigih.

MERAH JAMBU : penyanyang, bersungguh-sungguh, naluri seks yang tinggi, ekstrim apabila berfokus kepada sesuatu, sihat.

OREN : suka kebebasan, aktif, agresif, sihat.

Ini adalah sebahagian daripada kajian yang telah dilakukan berkaitan dengan warna, terdapat banyak lagi maklumat dan ilmu yang boleh kita perolehi berkaitan dengan warna ni. Sekarang terpulanglah kepada kita untuk menilai sejauh mana kebenaran dan ketepatannya.


No comments: