Sunday, February 7, 2010

penat tapi berbaloi...

Assalamualaikum...penat tapi berbaloi...mungkin ini ungkapan yang paling sesuai untuk di lafazkan ketika ini. Memang betul-betul penat dan berbaloi..bukan berbaloi-baloi..hehe. Saya rasa ni antara minggu yang agak sibuk dan meletihkan kerana tak ada cuti untuk minggu ini. Tujuh hari seminggu semuanya diisi dengan aktiviti rasmi termasuklah kuliah ganti pada hari Sabtu dan Bina Insan Guru (BIG) pada hari ini (Ahad). Alhamdulillah apa yang penting semuanya berjalan dengan lancar.
Apabila saya melalui satu minggu tanpa sebarang cuti saya dapat rasakan seolah-olah hari Sabtu dan Ahad telah hilang dari kalendar. Bagi saya tidak wujud lagi Sabtu dan Ahad kerana tidak ada cuti...hehe. Bercakap pasal rehat ini, saya teringat lagi ucapan puan Penolong Kanan 1 SK Sultanah Asma, "pengorbanan amat penting dalam mengejar kejayaan dan kerjaya sebagai seorang guru amat memerlukan pengorbanan dari semua aspek". Kalau asyik dok goyang kaki, rehat saja entah bila kejayaan akan kita kecapi. Tapi itulah yang sering saya buat dan rasa nak buat.

Apa pun semuanya telah selesai dan mungkin ini adalah satu latihan kepada saya dalam menyediakan diri bagi menghadapi cabaran yang sebenar apabila bergelar guru kelak, Insya-Allah.

No comments: