Tuesday, October 26, 2010

Ori lagi ASLI

Kesempatan untuk pergi memancing pada waktu malam adalah sesuatu yang ditunggu-tunggu. Tanpa sebarang perancangan saya bersama tiga orang lagi classmate telah mengambil keputusan untuk pergi memancing pada jam 10.00 malam. Lokasinya ialah parit tepi sawah di Persiaran Tunku Syed Putra, Kangar, Perlis. Detail tu lokasi memancing, sapa-sapa yang berminat bolehlah mai memancing sekali. Ini adalah kali pertama kami pergi memancing pada waktu malam di situ. Sebelum ni memang selalu dah memancing kat situ tapi pada waktu petang. Tempat tersebut agak meriah pada waktu petang kerana terdapat ramai orang datang memancing disitu. Terdapat banyak ikan puyu dan haruan di kawasan sekitar sawah dan parit disitu. 

Kedatangan kami pada waktu malam yang sekadar ingin mengubah angin sambil-sambil mengisi masa study week tidak sia-sia. Kali ini tangkapan kami bukan lagi puyu dan haruan seperti biasa. Walaupun pada mulanya keadaan hambar kerana sekadar menaikkan puyu sahaja, tetapi suasana berubah dengan drastiknya apabila Che Lah berjaya menaikkan ikan keli bersaiz yang agak besar. Bermula dari saat itu, saya dan dua orang lagi classmate mula panas punggung mencari port baru untuk mencuba nasib mendapatkan keli seperti Che Lah. Kami semua memang dah lama mengidam untuk menaikkan keli kerana sebelum ini hanya puyu dan haruan sahaja yang setia menyambar umpan cengkerik yang kami letakkan. Tak lama kemudian, keadaan bertambah panas apabila Apek pula berjaya membawa naik seekor lagi keli. Keli tersebut bersaiz sederhana besar. Kali ini saya terasa betul-betul tercabar dan bersemangat untuk dapatkan juga sekurang-kurangnya seekor ikan keli pada malam ini. Sekarang tinggal saya dan seorang lagi classmate/villagemate iaitu Dee yang masih belum berjaya menaikkan keli. Perasaan tak puas hati saya rasa jelas terpancar kat muka kami dua bila tengok dua orang rakan berjaya menaikkan ikan yang diidam-idamkan selama ini. "Your friend fails, you feel bad, your friend tops, you feel worse". Mungkin kata-kata ini sesuai untuk mengambarkan perasaan kami..haha. Apa-apapun allhamdulillah, tak lama kemudian saya akhirnya berjaya juga membawa naik seorang ikan keli dan diikuti oleh Dee tak berapa lama lepas tu. memang rasa betul-betul puas dan berbaloi bila kita dapat apa yang kita idamkan. 


Yang originalnya ialah, sebaik sahaja sampai dirumah sewa, kami siangkan semua ikan yang telah berjaya ditangkap dengan memancing kecuali ikan puyu sebab...(ikan tu panjang umur lagi la tu). Selepas siap dicuci dengan bersih dan sebersihnya, kami 'renangkan' ikan tersebut dalam minyak yang sedang panas sehingga betul-betul garing.

....selepas dibasuh dan dicuci...

....selepas digoreng dgn garam & kunyit....

...last sekali, sedikit hiasan...;
Masa mula makan ikan keli yang digoreng tu baru saya mula terfikir yang adakah ini hidangan ikan keli original (bukan yang dipelihara) yang pertama pernah saya nikmati.? Saya rasa YA...saya amat jarang makan ikan keli dan yang sejenis dengannya, mula makan ikan keli goreng secara profesional pun semasa menuntut di Perlis. Itu pun sebab ikan keli goreng di Restoran Anjung Keli rasanya sangat istimewa. Selain dari itu, ikan keli lain yang pernah saya makan ialah yang dibeli dari pasar dan dapat free dari Pak Su yang memelihara ikan keli organik. Tak pernah lagi sebelum ni saya makan ikan keli yang ditangkap sendiri atau yang original. Jadi inilah kali pertamanya saya menikmati ikan keli yamg original. Dalam hati ini rasa betul-betul puas dan bersyukur. Bila kita dapat menikmati sesuatu yang original, hasil dari usaha kita sendiri ia akan menjadi satu kepuasaan dan satu memori yang akan sukar untuk terpadam dari ingatan. Wallahu'alam.

Falsafah memancing bagi saya:
1.Dapat ikan itu bererti rezeki dari Allah.
2.Bertanggungjawab diatas hasil pancingan kita, jika tidak mahu dimakan atau dipelihara ikan tersebut sila  lepaskannya kembali atau beri pada orang yang amanah untuk uruskan ikan tersebut. 

2 comments:

zmah said...

Suka makan ikan ini,hanya di kedai.Di rumah tidak dibenarkan masakan ini.

Zaher said...

boleh la cuba makan ikan keli goreng di Restoran Anjung Keli, Bohor Pulai, Kangar.