Thursday, October 7, 2010

William Kamkwamba

Assalamualaikum...
William Kamkwamba
William Kamkwamba...ada sapa-sapa kat sini yang kenal William Kamkwamba? Pastinya ramai yang belum mengenali mamat ini. William Kamkwamba asalnya adalah seorang remaja biasa yang tinggal di Wimbe, Malawi. Seperti remaja-remaja lain yang tinggal di sebuah negara Afrika yang miskin, kemiskinan dan kelaparan adalah sesuatu yang tidak asing lagi bagi mereka. Selain itu, peluang untuk mendapatkan pendidikan menengah yang terhad dan berbayar menyukarkan lagi kehidupan. Pada tahun 2001 Malawi telah mengalami krisis makanan yang teruk sehingga membawa kepada kebuluran. Keluarga William yang juga petani tidak terlepas daripada krisis ini. Kemarau dan kekurangan air membawa kepada kemusnahan tanaman dan ternakan. Bekalan makanan yang terhad telah memaksa keluarga William mencatu makanan mereka. Mereka makan sekali sahaja setiap hari iaitu pada sebelah malam. Hidangannya pula ialah nsima (tepung jagung yang dimasak dan dijadikan doh)  sebanyak tiga suapan untuk setiap seorang. Boleh kita semua bayangkan?. William juga terpaksa mengambil keputusan untuk berhenti sekolah menengah dan membantu bapanya.Oleh kerana minatnya yang mendalam terhadap ilmu pengetahuan terutamanya tentang fizik, beliau akan pergi ke perpustakaan untuk membaca buku-buku berkaitan fizik pada waktu lapang. Oleh kerana penguasaannya dalam bahasa Inggeris lemah, beliau akan tertumpu kepada gambar-gambar yang terdapat di dalam sebuah buku untuk lebih memahami isi kandungannya. Pada suatu hari beliau telah membaca buku berkaitan kincir angin yang berfungsi untuk menghasilkan tenaga elektrik dan mengepam air. Bertitik tolak dari situ, beliau berusaha untuk membina sebuah kincir angin. Beliau mula mengumpul bahan-bahan terpakai seperti kipas traktor, rangka basikal, dinamo basikal dan paip PVC untuk merealisasikan impiannya itu. Ramai orang yang memperlekehkan usahanya itu termasuklah ibunya yang mengangap anaknya itu sudah gila. Tetapi akhirnya beliau telah berjaya membuktikan kepada semua orang bahawa usahanya tidak sia-sia dan beliau tidak gila. Kincir angin pertamanya berfungsi untuk menghasilkan elektrik dan telah menarik perhatian penduduk kampung. Kincir anginnya yang kedua pula bertujuan untuk mengepam air. Ciptaannya telah menjadi buah mulut semua orang sehinggalah beliau terkenal sehingga sekarang.
kincir angin ciptaan beliau
William yang sekarang sedang melanjutkan pelajaran di America telah membuktikan bahawa tiada apa yang mustahil untuk dilakukan oleh kita walau siapun kita. Kita hanya akan lebih kreatif apabila kita berfikir dalam keadaan yang terdesak sehingga mampu untuk menghasilkan ciptaan yang hebat seperti beliau. Sentiasa berada di dalam zon selesa adalah sesuatu yang patut kita elakkan. Kita perlu sentiasa berfikir dan bekerja supaya kita lebih matang dan kreatif dalam membuat keputusan. Ia juga mampu membantu membina daya tahan kepada diri kita supaya kita dapat berfikir dan bekerja dalam apa jua keadaan terutamanya dalam dunia sekarang yang semakin pantas.
Wallahua'lam...
 
William Kamkwamba D.O.B 5 August 1987

3 comments:

abah aman said...

salam zaher,
Kita patut malu pada william kamkwamba ni. Kita yang lebih pandai membaca dan banyak bahan bacaan tidak manfaat kepandaian dan kemudahan yang kita ada untuk memajukan diri sendiri.

Cikli said...

salam tuan,
satu teladan yang baik.

Zaher said...

wsalam..terima kasih,
saya setuju dgn abah aman,
kita semua sekarang sentiasa berasa selesa dengan apa yang kita ada hinggakan kita tak pernah pun nak fikir pasal masa depan..
Hari ini senang, tak bererti esok pun senang.