Sunday, October 3, 2010

Resepi Jagung Lemak Manis

Assalamualaikum...
Ini rasa-rasanya entri kedua saya sepanjang berblog ini yang berkaitan dengan makanan. Entri pertama ialah tentang telur rebus dan kicap manis. Kali ni saya nak kongsi sikit tentang resepi jagung lemak manis yang biasanya kita beli dalam cup polistren tu. . Kalau tak salah saya, harga satu cup polistren jagung ni RM2 atau RM2.50 tapi bila saya buat sendiri anggaran sebatang jagung yang berharga 50 sen boleh dapat 2 cup polistren. Untung betul buat bisnes jagung nie. Kat bawah ni ada beberapa langkah yang mudah untuk buat jagung lemak manis. 
 1. Kita mesti ada jagung yang telah direbus dan garfu.
 2. Gunakan garfu untuk cucuk bahagian isi jagung untuk asingkan isinya daripada pulur. Cucuk garfu sehingga rapat pada pulur jagung dan cungkil isi jagung. Sangat mudah.
buat macam nie..
tinggal lagi sikit..
dah siap pun..

 3. Masukkan setengah sudu besar marjerin dan gaulkan
 4. Untuk rasa manis, masukkan setengah sudu besar gula pasir. Kalau nak ada rasa masin bolehlah ditambah garam.


Selepas anda baca entri ini saya rasa lebih baik kita buat sendiri sebab senang saja nak buat dan yang paling penting kita boleh makan sepuasnya 

credit to : Rafiuddin (photo), Mat Alip (jagung dan marjerin)

5 comments:

satusoff said...

uit mantap la ed
kalau singgah pasar malam tu selalu juga aku beli
tapi skunk ni jarang beli sebab mahal la.
boleh try ni..
tq2 ;)

Zaher said...

hehe...
sbb mhal tu la ada inisiatif nk bt sndri..
sama2;)

SitiMashitahSaidin said...

sedap!
nak 1....
ngeee~

maisyah said...

salam..emm..ekonomi yg betul ekonomi..bagus..

Zaher said...

jemput makan...
sgt2 ekonomi..
jgn lupa cuba buat nnti..