Saturday, October 10, 2009

Kidal

Hampir 10% golongan dewasa di dunia terdiri daripada golongan kidal tetapi sehingga ke hari ini golongan kidal terus didiskriminasi walaupun kemunculannya di iktiraf. Dari penggunaan gunting sehinggalah alat elektronik seperti kamera, semuanya tidak sesuai untuk kegunaan golongan kidal. Walaupun wujud alatan untuk golongan kidal, kuantitinya amat sedikit berbanding permintaan dan harga yang ditawarkan tidak berpatutan. Di seluruh dunia terdapat kira-kira 700 juta orang golongan kidal.


Ciri-ciri Psikologi Golongan Kidal


Kepimpinan- Lebih kurang 66% daripada presiden Amerika untuk 30 tahun lepas terdiri daripada golongan kidal. Barack Obama dan John McCain juga merupakan golongan kidal.

Cara Berfikir – Kajian yang dibuat menunjukkan golongan kidal mempunyai keupayaan memikir yang agak luar biasa (pelik). Seorang pengkaji dari Australia mendapati golongan kidal berupaya untuk berfikir lebih cepat ketika bermain permainan computer atau bersukan dan golongan kidal lebih cenderung untuk mendapat gaji yang lebih tinggi.

Berdikari- Ramai pakar percaya bahawa golongan kidal adalah lebih berdikari kerana mereka perlu berhadapan dengan dunia yang dicipta bukan untuk mereka. Seorang pengkaji, Dr Peters berpendapat golongan kidal cenderung untuk kalis kepada tekanan sekeliling dan lebih senang berdikari. Golongan kidal juga lebih mudah untuk menyesuaikan diri dengan sesuatu keadaan atau perubahan yang berlaku.


Ada banyak lagi…


Famous Lefthanded People


Man Kidal, Barack Obama,Saddam Hussin, John McCain,Bill Clinton,Angelina Jolie, Kurt Cobain,Jimi Hendrix,Marilyn Monroe,Rafael Nadal,Lionel Messi, Ramses II (Firaun), Alexander the Great , Julius Caesar, Napoléon Bonaparte (French emperor) King Louis XVI of France, Queen Victoria of England, King George II of England, King George VI of England , Prince Charles of England, Prince William of England, Fidel Castro Cuban leader, Lord Baden-Powell founder of the Boy Scouts, David Letterman

1 comment:

CECOMEL said...

Kidal tangan tak pa, jangan kidal pemikiran dari Agama. Xgitu sahabatku ? :)