Sunday, July 12, 2009

Buta Warna

Buta warna adalah disebabkan oleh ketidakupayaan seseorang untuk membezakan sesetengah warna. Ini berlaku kerana pigmen yang bertindak untuk mengesan warna di dalam kon sel retina tiada atau rosak. Kebanyakkan masalah buta warna adalah diwarisi dan kehadirannya boleh dikesan sejak lahir lagi. Secara purata, 1 daripada 12 orang lelaki dan 1 daripada 20 orang perempuan berisiko untuk buta warna.

Individu yang mempunyai masalah buta warna biasanya akan menghadapi masalah untuk melihat warna merah, hijau, biru (lampu isyarat) atau campuran daripada warna-warna tersebut. Kebiasaan warna merah dan hijau akan ditafsir sebagai satu warna yang sama.

Ini adalah contoh penglihatan untuk mereka yang normal dan yang mempunyai masalah buta warna.

warna pelangi-penglihatan normal

warna pelangi-penglihatan buta warna dengan Deuteranope (simulation). Absence of green retinal photoreceptors.
warna pelangi-penglihatan buta warna dengan Protanope (simulation). Absence of red retinal photoreceptors
warna pelangi-penglihatan buta warna dengan Tritanope (simulation). Absence of blue retinal receptors.

Berdasarkan kepada contoh di atas, kita dapat lihat dengan jelas sekali terdapat jurang perbezaan yang agak besar bagi mereka yang menghidapi masalah buta warna dan individu yang normal dalam mengesan warna. Saya berasa amat bersyukur sekali kerana dengan rahmat dari Allah s.w.t. saya dihindarkan dari penyakit ini dan dapat menikmati warna-warna alam yang sungguh indah sekali. Bagi mereka yang kurang bernasib baik, mereka patut berbangga kerana dalam kalangan hamba Allah yang ramai, mereka terpilih untuk diuji. Wallahua'lam.


No comments: